Bilar och motorcyklar

Optimera bilen och motorcykeln

Om du har en bil som du vill optimera och få en förbättrad prestanda kan du välja att göra en dieseloptimering för att få en effektivare bil. Dieseloptimering är inget nytt utan har funnits i flera år. Enkelt uttryckt går det att förklara dieseloptimering som ett sätt att lura bilen att prestera bättre. För den bilintresserade kan en dieseloptimering ha stor betydelse för körkänslan.

Det går att optimera bilen på olika sätt

Det går att optimera bilen på lite olika sätt. Det går att koppla en effektbox till bilens motor eller byta ut mjukvaran i bilen. En effektbox kan en bilägare själv ansluta till bilen. Effektboxen lurar bilens originalsystem, den manipulerar sensorerna. Bilen tror att det sprutas in för lite bränsle och bilen korrigerar detta genom att låta bränslespridarna vara öppna en längre tid. Då sprutas mer bränsle in och tändningen ändras. Laddtrycket höjs också, vilket i sin tur leder till en högre effekt. Denna typ av effektoptimering fungerar bättre på dieselbilar än bensinbilar.

Effektmätning efter trimningen för att kontrollera bilen

Det är bra att göra en effektmätning efter att trimningen är gjord för att säkerställa att den färdiga trimningen fungerar som den ska och att bilen mår bra. Det finns flera aktörer som utför denna typ av optimering på bilar. Vid avsikt att trimma en bil lite hårdare än en lättare trimning byts motorns styrdon ut och ersätts av ett eftermarknadssystem som har skräddarsydda inställningar för din bil. Många har förutom att få en högre effekt och mer vridmoment i bilen börjat erbjuda trimning i syfte att spara bränsle. Det är alltid viktigt att trimningen anpassas efter din bilmodell. Det finns trimboxar som exempelvis är anpassade för bilar försedda med partikelfilter och den senaste varianten av insprutningssystem.

Lagligt att trimma en bil

Att trimma en bil är lagligt att göra. Men om du ändrar något med bilen på det sättet behöver en vanlig personbil registreringsbesiktas om den ska köras på allmänna vägar. När en registreringsbesiktning görs måste du kunna påvisa att effekthöjningen inte gör så att bilen bryter mot avgaskraven och att bilen tål den ökade effekten. Ett sådant intyg kan du endast få från biltillverkaren.

En motorcykel kan optimeras för fler hästkrafter

Det går att optimera en motorcykel också. Att optimera en motor i motorcykeln görs av samma anledning som på en bil. Du kan få en bättre körupplevelse när du optimerar din motorcykel men du kan även öka värdet. När du har optimerat motorn kan du förvänta dig att motorcykeln accelererar bättre vid både omkörningar och i uppförsbackar. Det är som med en bil viktigt att optimeringen anpassas efter den motorcykel som du har. Det går även att ha olika syfte med optimeringen av en motorcykel. Prestanda, fler hästkrafter, vridmoment och en snålare bränsleförbrukning kan vara anledningar till att optimera din motorcykel. För att resultatet ska bli lyckat är det viktigt att optimeringen går rätt till. Du kan alltid lämna in motorcykeln till en verkstad som kan trimma motorcykeln om du inte vill göra det själv.